مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

تعداد بازدید:۶۸

«مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی»

هدف اصلی تشکیل مرکز

توسعه حس مسئولیتپذیری فرهنگی- اجتماعی و حساسیت اخلاقی دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور در دو بعد فردی (به مثابه شهروند مسئولیتپذیر) و سازمانی( به مثابه نهاد متعهد به تعالی و پیشرفت و دستیابی به جامعۀ پایدار) و پایش و ارزیابی میزان پای‌بندی آن‌ها به مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود

زمینه فعالیت مرکز

  • سنجش و ارزیابی مسئولیت پذیری و پاسخگویی فرهنگی - اجتماعی دانشگاه/ سازمان‌ها/ بنگاه های کسب و کار
  • تولید ادبیات علمی در گستره مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگی و تدوین زیرمقوله‌ها،  استانداردها و شاخص‌های آن (ترجمه، تالیف و انتشار منابع علمی و آموزشی شامل کتاب، نشریه تخصصی، ویژه‌نامه و...)
  • بومی‌سازی حیطه‌ها، استانداردهاو شاخص‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگی با توجه به ویژگی‌های فرهنگی- اجتماعی کشور
  • تدوین برنامه‌های مسئولیت فرهنگی دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور
  • ترویج مسئولیت‌پذیری فرهنگی دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور به عنوان وظیفه ملی
  • شناسایی موضوعات اساسی و بررسی زمینه‌ها و حوزه‌های مسئولیت‌پذیری فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف و اولویت‌بندی آنها به صورت روشمند
  • پایش مستمر میزان پای‌بندی دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور به مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود
  • آموزش نحوه فعالیت دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور در حوزه مسئولیت فرهنگی و اجتماعی و شیوه‌های تحقق وظایف خود در این حوزه متناسب با نوع فعالیت ( برگزاری دوره‌ها یا گارگاه‌های آموزشی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، مشاوره‌ و ...)
  • ارائه خدمات تخصصی به دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور برای طرح‌ریزی برنامه‌ها و فعالیت‌های اثربخش در حوزه مسئولیت‌های فرهنگی(اجرای پروژه‌های مرتبط، نظارت بر حسن اجرای آن‌ها و...)
  • ارزیابی مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاد دانشگاهی
  • نقد کارشناسی برنامه‌ها و عملکرد اجتماعی و فرهنگی در همکاری با سازمان‌های مردم نهاد
  • طراحی برنامه ارتباطی مسئولیت اجتماعی و فرهنگی
     

     مهمترین اقدامات انجام شده

  • طرحهای مطالعاتی انجام شده
  • راهکارهای ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان (اجرا شده)
  • مجموعه بررسی های فرهنگی اجتماعی پیرامون مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه (اجرا شده)
  • بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران (مطالعه موردی منطقه 19 شهر تهران) (اجرا شده)
  • بررسی عملکرد روزنامه ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی در دولت دوازدهم (اجرا شده)
  •     بررسی تبلیغات بازرگانی تلویزیون از نظر استفاده از واژگان بیگانه در محصولات شرکت ها (در دست انجام)
  • تدوین  نقشه جامع مسئولیت های اجتماعی  شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (ثبت از طریق سامانه عتف) (در شرف انعقاد قرارداد)

  • برگزاری کارگاهها و نشست­های مجازی و حضوری :
  • کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف نربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله اول)
  • کارگاه آموزشی 0 تا 100 تولید پادکست (با هدف تربیت دانشجویان جهت تولید محتوا در زمینه مسئولیت اجتماعی)(مرحله دوم)
  • کارگاه زیست محیطی چالشها و راهکارهای مدیریت پسماند
  • کارگاه آموزشی حفاظت از محیط زیست و همیاران روستایی
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه مسئله محوری یا تقاضا گرایی پژوهش
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و آموزش تفکر نقاد
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشگاه اسلامی
  • نشست مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشجوی کارآمد
  • تولید محتوا
  • تدوین واژه نامه مسئولیت اجتماعی
  • کتابچه مسئولیت اجتماعی شرکتی
  • ترجمه اخبار گزارش دهی پایداری جهانی از سایت GRI
  • گزارش طرح بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران
  • گزارش طرح راهکارهای ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان
  • گزارش طرح مجموعه بررسی های فرهنگی اجتماعی پیرامون مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه
  • چاپ مقاله با عنوان نقش رسانه های اجتماعی بر پایداری اجتماعی شهر تهران
  • انتشار مقاله با عنوان آگهی های بازرگانی تلویزیون و مسئولیت اجتماعی، همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، دانشگاه صدا و سیما
  • پادکست دانشگاه نو 1 (کتاب آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران)
  • پادکست دانشگاه نو2 (کتاب ویژگی های اساتید برتر)
  • پادکست دانشگاه نو 3 (کتاب گاه و بی گاهیِ دانشگاه در ایران)
  • پادکست دانشگاه نو 4 (فرهنگ و دانشگاه)
  • تولید بانک اطلاعاتی متخصصان و کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی
  • تولید بانک اطلاعاتی پژوهش ها و مقالات حوزه مسئولیت اجتماعی
  • برگزاری همایش و رویداد مسئولیت اجتماعی
  • برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی
  • تجربه­نگاری؛ ثبت ­تجربیات مهم در زمینه مسئولیت اجتماعی
  • برگزاری نشست­های تعاملی­درزمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه
  • تولید محتوا از برنامه ها و نشست های تعاملی در قالب کتابف مقاله، پادکست و ...
  • برگزاری جشنواره هنری مسئولیت اجتماعی؛ عکس و کاریکاتور
  • برگزاری نمایشگاه جنبی علکس، کاریکاتور و کتاب در حاشیه اختتامیه همایش

تدوین دوره آموزشی مسئولیت اجتماعی (به مدت 104 ساعت)